Handicapsejlads

Frihed på vandet – sejlads for fysisk handicappede

Kolding Sejlklub har en afdeling, som kan håndtere sejlads for handicappede. Der findes ikke den form for nedsat førlighed, vi ikke kan håndtere. Alle kan komme ud at sejle.

25 års erfaring og det rigtige grej gør os i stand til at tilbyde sejlads for fysisk handicappede. Selv svært handicappede kan komme i bådene, fordi vi har lift, løftemateriale m.v.

Bådene

Vi bruger to slags både. Den ene er en smal båd med plads til kun en person. Denne båd kræver førlighed til styring og sejlhåndtering.

Den anden bådtype kan to handicappede sejle sammen. Eller man kan sejle med en af afdelingens øvede sejlere.

Fælles for bådene er: man skal ikke flytte sig rundt.

Bådene kan ikke vælte, og ikke synke. Men man kan godt blive våd af bølger, der slår ind over, eller hvis det regner. Så derfor er det en god ide med vandtæt tøj.

2.4mR, enmands kølbåd samt Olsen Twin, to mands kølbåd

2.4mR kan stort set sejles af alle sejlinteresserede og til stævner dystes der i en åben klasse med mænd og kvinder, unge og gamle, handicappede eller ej.

2.4mR kølbåde er mini kopier af 6, 8 og 12meter kølbåde, kendt fra Americas Cup, hvorfra bådene har arvet de elegante og kraftfulde sejlegenskaber.

Kolding Sejlklub har fire 2.4mR af lidt ældre årgang samt en Norlin mark III, og tre Olsen Twin.

At sejle 2.4mR er ikke fysisk krævende, idet sejleren sidder nede i båden med ansigtet fremad og har direkte adgang til alle trimliner mv. Da sejlernes vægt er placeret meget tæt på bådens tyngdepunkt er båden meget lidt påvirket af sejlerens vægt og højde. Det er sejlerens evne som rorsmand, taktiker og sejltrimmer der afgør sejladserne. Der konkureres i to bådklasser, den hurtige Norlin Mark III samt øvrige i lidt langsommere klasser. (de ældre 2.4mR både)

Sikkerhed

Sikkerheden er i orden, idet der bliver holdt øje med alle sejlerne på vandet. Har nogen brug for hjælp (man kan jo støde på grund), er en af vores følgebåde med motor klar til undsætning. Redningsvest kan man låne i starten hvis man ikke har en.

Sejlads for handicappede finder sted under instruktion af en erfaren sejler.

Hvornår

Vi sejler torsdag fra kl. 16.00 er der lift og hjælpere til rådighed for handicappede sejlere.

Sejladsen foregår på Kolding fjords nordside. Alle både ligger i vandet og er klar til at sejle.

Medlemskab af Kolding Sejlklub

Kom og vær med til at sejle et par gange. Hver torsdag i sommerperioden (maj til september) fra 15-18 er afdelingen for handicapsejlads bemandet.

Du vil hurtigt opdage, at det ikke kan undværes. Så er tiden til at blive meldt ind i Kolding Sejlklub.

Kontingent opkræves via betalings service PBS når du har tilmeldt dig som medlem i Kolding Sejlklub via dette link til hjemmesiden https://koldingsejlklub.dk/klubben/indmelding-i-klubben/

Som medlem kan man komme i klubben så ofte man ønsker, og være så aktiv, som man ønsker.

Klubhuset er indrettet, så kørestolsbrugere kan komme rundt, og der er handicaptoilet.

Kontakt:

Erik Carlsen